Tuesday, February 10, 2009

let me blow ur mind

“regresa a mi”

sebelum korang baca post blog’s ni marilah kita sedekahkan al-fatihah untuk diri kita sendiri…hahahaha, tak salah mencintai diri sendiri sebelum berangan-angan mencintai org lain. org lain blum tentu doakan kita. ramai org tak percaya apabila saya bercerita tentang agama? alo…..saya ni sekolah agama tau, darjah khas lagi. kalo setakat munakahat tu my favourite subject okay? faraed easy maths yang tak pernah saya bosan terutamanya nak bahagikan harta asoba’. hebatkan pakcik ko ni!!! materialistic sgt.

mari kita kluo dari kebiasaan, vodka vs zam-zam.

anyway, ada satu lagu yang cons saya nak you all download bagi menghangatkan cerita cinta saya ni [let me blow ur mind : eve feat gwen] not makcik kiah feat leha meon tau? wakakaka. memandangkan bulan ni bulan cinta, saya trus dibuai hanyut dgn citer cinta.

menurut hadis nabi, orang yang sedang jatuh cinta cenderung selalu mengingat dan menyebut orang yang dicintainya (man ahabba syai'an katsura dzikruhu), kata nabi, orang juga bisa diperbudak oleh cintanya (man ahabba syai'an fa huwa `abduhu). kata nabi juga, ciri dari cinta sejati ada tiga:

1. lebih suka berbicara dengan yang dicintai dibanding dengan yang lain,
2. lebih suka berkumpul dengan yang dicintai dibanding dengan yang lain, dan
3. lebih suka mengikuti kemauan yang dicintai dibanding kemauan orang lain atau diri sendiri.

dalam qur'an cinta memiliki 8 pengertian, berikut ini penjelasannya:

1. cinta mawaddah adalah jenis cinta mengebu-gebu, membara dan"nggemesi". orang yang memiliki cinta jenis mawaddah, maunya selaluberdua, enggan berpisah dan selalu ingin memuaskan dahaga cintanya. iaingin memonopoli cintanya, dan hampir tak bisa berfikir lain.

2. cinta rahmah adalah jenis cinta yang penuh kasih sayang, lembut,siap berkorban, dan siap melindungi. orang yang memiliki cinta jenisrahmah ini lebih memperhatikan orang yang dicintainya dibandingterhadap diri sendiri. baginya yang penting adalah kebahagiaan sangkekasih meski untuk itu ia harus menderita. ia sangat memaklumikekurangan kekasihnya dan selalu memaafkan kesalahan kekasihnya.

3. cinta mail, adalah jenis cinta yang untuk sementara sangat membara,sehingga menyedot seluruh perhatian hingga hal-hal lain cenderungkurang diperhatikan.

4. cinta syaghaf. adalah cinta yang sangat mendalam, alami, orisinildan memabukkan. orang yang terserang cinta jenis syaghaf (qadsyaghafaha hubba) bisa seperti orang gila, lupa diri dan hampir-hampirtak menyadari apa yang dilakukan. al qur'an menggunakan term syaghafketika mengkisahkan bagaimana cintanya zulaikha, isteri pembesar mesirkepada bujangnya, yusuf.

5. cinta ra'fah, iaitu rasa kasih yang dalam hingga mengalahkannorma-norma kebenaran.

6. cinta shobwah, iaitu cinta buta, cinta yang mendorong perilakupenyimpang tanpa sanggup mengelak. al qur'an menyebut term ni ketikamengkisahkan bagaimana nabi yusuf berdoa agar dipisahkan denganzulaiha yang setiap hari menggodanya (mohon dimasukkan penjara saja),sebab jika tidak, lama kelamaan yusuf tergelincir juga dalam perbuatanbodoh, wa illa tashrif `anni kaidahunna ashbu ilaihinna wa akun min aljahilin (q/12:33).

7. cinta syauq (rindu). term ini bukan dari al qur'an tetapi darihadis yang menafsirkan al qur'an. dalam surat al `ankabut ayat 5dikatakan bahwa barang siapa rindu berjumpa allah pasti waktunya akantiba. kalimat kerinduan ini kemudian diungkapkan dalam doa ma'tsurdari hadis riwayat ahmad; wa as'aluka ladzzata an nadzori ila wajhikawa as syauqa ila liqa'ika, aku mohon dapat merasakan nikmatnyamemandang wajah mu dan nikmatnya kerinduan untuk berjumpa dengan mu.

menurut ibn al qayyim al jauzi dalam kitab raudlat al muhibbin wanuzhat al musytaqin, syauq (rindu) adalah pengembaraan hati kepada sang kekasih (safar al qalb ila al mahbub), dan kobaran cinta yangapinya berada di dalam hati sang pecinta, hurqat al mahabbah wa iltihab naruha fi qalb al muhibbi.

8. cinta kulfah. yakni perasaan cinta yang disertai kesedaran mendidikkepada hal-hal yang positip meski sulit, jenis cinta ini disebut al qur'an ketika menyatakan bahwa allah tidak membebani seseorang kecuali sesuai dengan kemampuannya, la yukallifullah nafsan illa wus`aha (q/2:286).

mana satukah cinta hati kita? ”renung-renungkan”...wah mcm radio hot.fm lerrrrr [lebih hangat dari neraka!!!].

p/s: epi besday barli suam!!!

3 comments:

  1. tu dia..ade banyak jenis cinta rupanya!!!

    ReplyDelete
  2. cham's :ermm penin kejap.. huhuhu..

    oits.. kamu ditag ok.. sila jemput ke blog saya.. huhuhu

    ReplyDelete
  3. cik fila, kita dah jwb soalan awak tu...post on 13th. c ya!!!

    ReplyDelete