Tuesday, February 17, 2009

ANAK BABI PENARI BALLET


“anak kecil main api, terbakar hatinya yg sepi. air mata darah bercampur keringat, bumi dipijak milik orang...”

begitu puitis bait-bait yg pernah meniti bibir saya suatu masa dulu; mungkin kekawan juga? mungkin ramai org melayu telah lupa akan getir jerihnya membentuk kelompok bangsa berdaulat. sehingga tidak tersempat, melatah, menggodak emosi dan hakiki mancari acuan yg dirasakan serasi.

apakah akal sudah menjadi tidak waras? maka utk ”mengaburi” tindakan gila itu cara paling berkesan menggunakan kepakaran memanipulasi undang-undang sehingga mengelirukan rakyat yg jahil.

jangan kerana gila kuasa, kita menghalalkan cara menggalakkan rakyat mengamalkan biadab dan derhaka. berpesta dijalanan memaki hamun sehingga meminggirkan tatasusila orang melayu.

kita mempunyai cara, adat, tatasusila dan peraturan dalam menzahirkan perasaan secara demokrasi tanpa dipengaruhi nafsu serakah utk terus berkuasa.

“dalam politik yg penting sekali ialah acceptability dan intelligence adalah yg kedua” by tun mahathir.

saya terpanggil mewakili hati kechil melayu dalam diri. menyedarkan kealpaan. saya tidak menyentuh parti, hanya cuba membangkitkan jiwa dalam hati kengkawan kita. siapa lagi yg mahu memartabatkan melayu kalo tidak kita??? listen, meroboh institusi beraja bererti meroboh istana. yg bentengnya rapuh tapi berlapis-lapis. bukankah akarnya itu melayu dan menjunjung puncaknya juga melayu?

humbankan saja babi-babi itu ke kandang!!! sudah tidak layak utk mereka bersuara apatah lagi bertapak di atas bumi merdeka. apa mereka lupa bahawa dulunya tangan ini yg mengutip mereka meneduhkan sepayung kaki dari terik mentari? menyuap sekepal nasi sehingga menjadi kaya raya? bila sudah pandai berlari, terus terlupa dari mana asal usul busut mereka. nyahkan saja babi-babi itu ke kandang...biadab sungguh!!! dan lantang mereka bersuara. tarian ballet itu terlalu canggung...bersulam ”sembah derhaka” blum tentu merawat hati yg rawan. lenggok tubuhnya saja sudah sumbang, apa layak dipertonton mata yg memandang?

6 comments:

  1. tu la...babi2 sekarang ni dah pandai derhaka kat sultan...i doakan karpal tu mati cepat..i tak dapat bygkan kalau parti pembangkang memerintah habis la..dah tak de sultan la kite..jadi mcm negara kt bwh malaysia nih...

    ReplyDelete
  2. cham's : rakyat sudah semakin melupai kuasa n darjah kedaulatan.. mereka tidak sedar.. kedaulatan itulah yg meletakkan kita di mana kita berada skarang.. aman n sentosa.. seperti kata Tun.. "melayu mudah lupa.."

    ReplyDelete
  3. Ku bahagia pabila kau tiba....kau lenyapkan rawan...ish!ish!ish!

    Kajang Pak Malau Kajang berlipat..
    Kajang hamba musafir lalu..
    'TAK KAN MELAYU HILANG DI DUNIA'

    eh!tetiba plak!BER-U-SA-HA-LAH!!!

    ReplyDelete
  4. anon & fila: camtu la org melayu!!!

    masra:
    apa diharap pada padi,
    tinggi rumput dari ruang;
    apa diharap pada kami,
    budi tiada bahasa pun kurang.

    ted baker: shamsul_cairol@yahoo.com

    ReplyDelete
  5. cham's : nice song la.. negaraku dalam versi english eh... maner jumpa.. so oldies.. teringat kat arwah ayah yg suka lagu oldies..

    ReplyDelete