Sunday, January 25, 2009

my popoo

hanya ada satu tempat yang buat saya rasa selamat dan tenang, only my family house. rumah ni mak dan abah bina atas dasar cinta untuk kami sekeluarga. dan disinilah saya dilahirkan, i mean my mum’s bersalin cara kampung berbidan bagai. hanya saya tidak bersalin di hospital, dan saya juga yang rasmikan rumah baru mereka. erm, sebelum ni family saya tinggal di kuaters kerajaan. my abah is cikgu.

“dah mandi air paip kampung you?” ermmm, mandi?

ayoooo, what do you think cik cahaya? ingat i ni balik pelusok dunia ke? buat journey 5 jam dan kena naik rakit, without karen, air nak kena timba kat perigi or kena mandi sungai? rumah mak & abah ni lebih moden dari rumah saya. dengan piring astronya, air paip siap pemanas skali. tak sempat nak menggigil. terperanjat besar bila saya tanyakan channel tv di remote, dengan selamba abah menjawab menggunakan code siaran. sentap dek non!!!

since ebab tinggalkan saya, mak dah ada kawan baru untuk temankan dia berhibur ati. kicau murai yang selalu bermain di laman rumah sudah tak kelihatan; dah hijrah gaknya? mungkin juga dah punya keluarga sendiri. monyet-monyet juga dah hilang ceritanya.

“puyu sape tu mak?”

”ala, si kakak dengan hani dan eka. parit depan rumah tu dah ada banyak puyu sekarang ni. abah ko letak plak dalam akuarium”

anak buah saya pun dah pandai pilih port cuti sekolah mereka. sekurang-kurangnya ada juga yang temankan mak & abah dan buat rumah dissaster. hahahaha.

not puyu kawan baru mak, tapi “popoo”. mak tak pernah citer pun tentang kawan baru dia dalam phone? make me confuse? tapi dari semalam beria-ia benar mak bercerita pasal popoo. perlu tak saya lantik csi? arrrrhhh, nanti je la saya jawab soalan tu after jumpa popoo. teringat saya 8 tahun lepas, mak tak bagitau pun pasal ebab mati. masa tu saya on last semester. mak takut saya terkezut and make my exam result become crazy. mak tak nak saya sedih. how close i am with ebab. sampai sekarang tempatnya tak sape bleh ganti. dia manja, memahami dan sentiasa ada masa saya ketawa dan sedih. kalo nak masuk tandas pun kena berebut dengan dia dulu. itu dulu…masa ebab masih idup.


happily the dog came over to me and try to crouched down at my feet, eyes pleading and tail wagging furiously (dun touch me, i dun like to be touched…haram-lah). somebody had been abusing this dog and it must have ran away (agaknyer la…create fitnah but takde plak tanda-tanda cedera parah or kurang upaya) kalo tak bleh gak label anjing oku. wakakaka. chomel, kureng kasih sayang gaknya? mum gave it a meal, i will call you popoo. hey, bukan ke ebab mati disebabkan anjing liar yang menghambat dia? erm…


my family welcomed popoo with mixed feelings. some of them were happy but some were not too keen on popoo. yup, popoo dah berkawan dengan kucing siam kita tau. mak kata dah 2, 3 round gak dia main kejar-kejar keliling rumah. time went by quickly. then one day popoo disappeared (kalaulah). there was no sign of popoo. it disappeared as mysteriously as it came. anjing pun punya prasaan tau! masih ingat cerita seorang pelacur yang berikan seekor anjing minuman menggunakan kasutnya? dan pelacur itu dijanjikan syurga. let me know if i’m totally wrong (cos dah lama tinggalkan sekolah agama). mak saya mungkin memilih cara hidup ala-ala paris hilton selepas ni. dah ada bodyguard baru, az’zaaaaab you allllllllll!?! hehehehehe.

ada bebrapa benda saya blajo ari ni:

1) musuh ketat bleh menjadi kawan, dan kawan pula bleh ilang dalam sekelip mata je dan kekadang menjadi musuh kita.
2) cinta tu fleksibel dan ia datang dalam perbagai cara. ia tidak boleh dikira, disentuh dan dirasa dengan pancaindera yang lima.
3) semua kejadian itu makhluk tuhan; kenapa kita tak bersifat terbuka untuk menerima segalanya? each one of us is born unique. there are no two person are exactly a like. siapa kamu nak pertikaikan saya? dan kamu juga dijadikan dari sehina kejadian (dari air mani) dan keluar dari tempat yang juga hina (kemaluan). apa bezanya kita?

i’m the lucky one!!!

6 comments:

  1. jalan jem teruk sebab cuti cny nie... soalan tu boleh dianggap i concern my fren dah sampai rumah parents dia...happy holiday ya...

    ReplyDelete
  2. iloveme: nanti kita kumpul cumi jelly plak :p
    fida: hahaha gr8 ha dpt buat lawak & peminat cam u. mak bapak i kim salam. dgn ucapan "bila nak baiki paip rmh dia?" wah, mcm baca surat peminat...hehehe.

    ReplyDelete
  3. best nye!!!!!!!!!!!!! ade popoo

    ReplyDelete
  4. diba kropok bayi "popo" tu pun best tau!!! nyum-nyum.

    ReplyDelete
  5. emmm..such a happy family ever n after...kim salam kt ikan puyu eh..bilang ngan dia..tolong jagakan umah mak!!!..kehehkeh...

    ReplyDelete