Saturday, August 15, 2009

wanginya setanggi

musim panas dah tiba...daun gugur-rambut gugur-bulan je tak gugur ke riba. angin sepoi pun dah berhenti berharap. sesekali bau setanggi menusuk hidung di balkoni. india murtad. kaler dan bau badannya saja sudah tak terpisah keturunannya…kalo ditambah rambut kerinting mungkin senang saya panggil negro atau naomi campbell, waklu~poyo btul! alahai, cina blok hujung tu pun dah pandai mkn ikan bakar cicah air asam. lebih melayu dari saya. bleh menang fear factor tu : )

duduk melahu teringatkan hot chocolate di dapur. sedap juga kalo pekena dgn sepinggan mee hoon hokkien singapore. hanya dua minit memisah…mee maggi lebih pantas memintas, hahahaha. lapo beb! tiub esofagus ni mencarak minta diisi.

“mak nak beli mana satu ni? karipap, epok-epok ke temusa?”

“yg mana-mana pun sama…beli aje lah. jangan lupa beli buah semangka kat stall ujung simpang tu”.

nite market. segalanya ada di sini. dulu saya tak suka jejak kaki ke situ…asap & sesak. nak bernafas pun kena minta izinnya. bila saya look back and kept thinkin’…erm, if one is not thinking of buying anything; there is always the educational trip of seeing how people of many races can come together side-by-side and engage in the common activity of buying and selling.

puuuuuuyyyyooooohhh, malaysia ni superb! if that was what is know as “beginner’s luck”…i would have none of it (tak pasti kenapa ada si sengal yg masih nak merusuh tgh-tgh jalan : tgh-tghari buta, stupid).

my sibling dibesarkan dlm masyarakat cina, maka ada dikalangan kami berkahwin campur. mcm rojak, lebih byk bhn lebih sedap…abc pun enak juga pepanas gini. dulu saya diskandalkan dgn teman sekolah rendah. gowry a/p krishnan. dia ni sllu lucu. arrrrrhhh, biar saja saya simpan sendiri, malu. bila dah besar panjang saya jumpa lebih ramai yg lucu. teman baba saya langsung tak pandai berbahasa kantonis dan mandarin. pandai mkn cencalok plak tu dan paling gemar melalak lagu “kak melah”. waduh, kesampuk btul budak ni. kau kunci hatiku dalam hatimu katanyeeeeeerrr, dush* koleksinya saja penuh berkotak-kotak kaset dan cd melayu.

saya plak lebih senang layan lagu sedih sebabnya permulaan hari akan terasa lebih fresh (mcm virgin gitu) dan org selalu tersalah anggap ingatkan saya baru putus cinta atau ditinggalkan kekasih. bila saya kata saya benci lipas dan buat saya rasa “suck” i mean vomit...ko pregnant ke beb? ayooooo. Ditambah pula bila saya kata saya mmg takut gelap...lena pasti terganggu, mlm trasa lebih panjang. seminit dlm gelap berlumba-lumba peluh jantan merembes. jantan ke? wakakaka. kalo itu pun boleh dikenakan “isa”, pasti saya telah ke lokap menghadap.

dato’-dato’ yg senang dipanggil proksi. ini malaysia. kalo takut dilambung ombak, jangan berumah ditepi pantai. melayu itu bangsa berdaulat dan bukannya mudah diperalat.





p/s: syok giler layan lagu “marie digby” dan petikan gitar kapak.

2 comments: