Monday, August 31, 2009

akar tunjang pohon nan rimbun

bila sampai hari tu, arwah atuk tak pernah miss mengaji di pangkin kayu. sayup gemersik suara menghela ujung verandah rumah limas tua miliknya. dari tingkap dapur, kelibat atuk jelas terkumat kamit membaca ayat-ayat suci al-qur’an. mak plak sibuk menyiapkan sarap di dapur. pepagi abah dah kejutkan saya bangun. pwooorrrhh, nape la semuanya berlaku pada ari ini?

saya usung gebar dan bantal buchuk betul-betul di depan tv, perlahan-lahan badan mengerekot hangat dalam menguap. saban tahun ianya menjadi kelaziman kami sekeluarga. tercongok berasak adik beradik membina satu semangat. bagai hebatnya bukit kepong dicanang, kami sekeluarga masih berpaksi dalam galaksinya tak tertampan landskap politik negara yang kekadang semakin najis. mau dijinjing atau biarkan saja dihanjing-hanjingkan. orbit itu semakin berbeza.

latar belakang berpolitik sedikit sebanyak telah menyumbang kepada “jati diri” kami. ramai org memilih pencakar langit sebagai subjek abstrak. pencakar langit…atau percakaran sengit menjadi khabar yang lebih for-fu-lar. apa ada pada nama??? membuai jauh kepada persoalan demi persoalan. sejauh perjalanan 13 mei 1969.

hari ini saya masih di depan tv. tidak teranjak melihat aksi manusia berarak. menang sorak. benarkah tangan dihulur sentiasa bersambut? benarkah luka tidak lagi berparut?? benarkah??? itu bulan, itu sabit...empat belas jalur melintang pukang. itu bulan, itu sabit...jgn bulan tersabit sudah.

“jadilah bangsa yang bijaksana, memegang tali memegang timba; memiliki ekonomi mencipta budaya…menjadi tuan di negara merdeka” by usman awang.

suara itu tak kedengaran lagi…hanya gemersik daun pintu di hempas angin petang. rindukan arwah, rindu pada semangat melayunya. bisik saya, workin’ together…we can do more!!! sekarang baru saya faham kenapa saya bangun pada ari itu.



p/s: salam merdeka buat semua... “merendah bukan menyembah, meninggi bukan melonjak”.

4 comments:

  1. thanks abg ee...utk melayu yg mudah lupa katanyerrr.

    ReplyDelete
  2. fuh macam baca novel plak..cayalah ngan kata2 kamu.

    ReplyDelete
  3. nak makan basuh tangan, nak tido basuh kaki...jgn lupa mulakan dgn bismillah. bila boboiz nak lepak mkn ikan bakar ni???

    ReplyDelete