Friday, August 21, 2009

gebar & bantal buchuk

“bila besar nanti cham nak jadi apa?”

“doktor”

ketika kita kechik dulu ada banyak soalan popular yg ditanyakan oleh emak kita, abah kita, cikgu kita dan yg sewaktu denganya pasal masa depan kita. alo... pe yg budak belum baligh bleh janjikan? sometimes i wonder what i would like to be when i grow up. i think of a different ambition every year. would i be a teacher? an artist? or a lawyer? saya tak pernah dengar lagi orang nak jadi firaun, jadi bulan, jadi bintang, jadi kropok tora but tak plak dinafikan ada juga di kalangan kengkawan saya yg berangan-angan nak jadi ninja turtle’s, polis angkasa gaban, keluang-man and sometimes ultraman pengaruh dari tv kotak tu…oshin juga mungkin? hahaha.

since i turned fourteen, i would wonder what i really wanted to be. but…time tu saya cuma konpius…pe kebenda cecair putih melekit-melekat pada gebar saya ni? dush* woooooo saya mengalami “keputihan”-lah. eh, bukan ke orang pompuan je yg kena keputihan? poyo.

tawaran ke universiti pun abah yg isikan form entry. town planner, apa kebendanya tu? bila dah abis study saya masih kabur tentang “cita-cita abah”. bukan ke saya mahu jadi interior designer??? motip? tak sape mahukan anaknya melarat dan hidup susah. saya fikir, anak si pencuri pun tak mahu bapanya menjadi pencuri…tapi bapanya terpaksa mencuri untuk survive dan membesarkan si anak. adakah si anak itu tidak akan mengaku si pencuri itu bapaknya??? moral, masa depan itu boleh berubah dan tak seindah atau seburuk yg kita gambarkan.

“disneyland dicipta dgn hanya melakar angan-angan (dream)” by walt disney.

i would never get overloaded or paranoid with work. i would take things easy and when i would see that my brains were not functioning, i would stop work at once. if i would work like this, with no worries in my mind, i would solve everything in no time kecuali saya duduk mengangkang je (pelacuran itu pekerjaan tertua adalah fakta).

tapi, saya bukan pompuan kabaret…tugas editor saya tinggalkan; mengejar hati kechil yg bergolak sehingga sampai ke hujung tambak. 4 tahun bersama bukan tiket ke akhir hayat…2 tahun menderita dan sekarang…tiada lagi talian hayat? ada apa dengan cinta? menjaga hati. kenapa dgn hati??? kenapa tidak dijaga hempedu-pankres-paru-paru aje? bukan ke itu juga organ yg menyumbang kepada kehidupan? kerana cinta bikin org jadi gila, lupa, sasau...sengal.

“so…setimpal ke untuk kau tampal ati yg rabak?”

setiap cita-cita tu bermula dengan angan-angan; dan cinta juga satu angan-angan yg indah. tapi…bila dah besar, soalan diaorg yg digelar “kita” dah semakin sikit dan ringkas “bila nak kawin?”





note: thanks for satriawara with de brainchild “cita-cita dan cinta”. i’m done!!!

No comments:

Post a Comment