Saturday, July 4, 2009

cut & paste

gather ye rosebuds while ye may,
old time is still a-flying:
and this same flower that smiles to-day
to-morrow will be dying.

[robert herrick, to the virgins, to make much of time]

i got coffee and sat down to wait at starbucks, and a cute guy came up and started chatting with me. sape mamat ni? now, i generally am quite suspicious of strangers, but i had recently been told someone…rupa parasnya aje sudah membuat saya berfikir dua tiga kali, walau kata-katanya hanya bersifat liberal. tetiba rasa berdebar-debar dan peluh-peluh kechil mula mengikat resah digaris epidermis pertama. berapa skala ketakutan korang?

setiap ari ada aje ketakutan yg menghambat kita. takut juga suatu prasaan seperti gembira dan duka. ketakutan buat kita trasa lemah dan negatif. adakala ketakutan buat kita hebat dan disayangi. ada boyfriend yg suka melihat girlfriendnya takut apabila menonton movie seram; maka muncul-lah hero hindustan menyelamatkan kekasih yg ketakutan, digenggam erat tangan girlfriend mengambil kesempatan yg tidak tersempat tadi. sape kata takut itu bersifat feminin? disetiap jiwa korang tu pasti ada rasa gementar dan takut.

“mak, kita takut…takut gelap…….ada hantu arrr”

“ish, mana ada hantu? mak-kan ada”

perasaan takut tidak menjadi begitu penting dan sering diabaikan kecuali ianya ditakut-takutkan (dimomokkan). ada org takut menghadapi masa depan, takut menghadapi kematian (lelaki mati lebih cepat dari usianya itu adalah fakta), takut berhadapan dengan kebenaran dan hakikat sebuah kehidupan. ada org takut menjadi gemuk (walaupun chantek bersifat subjektif), takut menjadi tua (ianya hanyalah sekadar angka) dan takut tidak dicintai “lagi”. ada org takut kalah...lebih kritikal dan bukanya kritis bila takut berkata benar dan memilih utk menjadi dusta. korang pikir itu langkah bijak? lebih menyakitkan apabila ada org takut utk berbuat salah!!! dari itu, seumur hidupnya tiada langsung proses pembelajaran dan tiada apa yg hendak dibanggakan.
o
kenapa perlu takut jika diri itu dipihak yg benar?

hey kamu, ye kamu yg memandang telus paparan saya ni...this town just to small! hanya satu per tiga malam yg tersisa dan hadapilah hari ini walaupun sendirian, bukan ke tuhan sentiasa ada bersama kita??? tuhan juga tak nampak mcm hantu, tapi kita lebih takutkan hantu berbanding tuhan, gulp*

kita udah enggak ada tante’ lagi...berpacaran juga udah enggak enak. “beruk-band” mungkin bisa membantu?.

No comments:

Post a Comment