Wednesday, June 24, 2009

salted peanuts

berhela oksigen terhambur dari ruang kerongkok membuktikan saya masih lagi bernafas, santai di atas siar-kaki-bahu-jalan menghirup limau suam sambil menyuap butir demi butir nasi dari pinggan bersegi tu.

“cham merokok?”

“sape? kita?...nope-lah, dah berhenti. nape tanya?”

terpaku saya dibucu meja ari ni…pandangan telus. kabur. pertemuan bersama rakan dato’ membawa saya ke dimensi baru pemikiran “mesolitic or paleolitic” yg zahirnya moden tapi masih berdengus dgn nada ketidak-tamadunan. apakah terlalu superdiva utk menjadi sel hidup yg berdikari atas kaki sendiri? sekali lagi adrenalin saya terhenti.

kamar kechil, minta dibuang.

susah sangat ke nak jadi orang melayu yg faham bahasa melayu? kalo kita berbahasa enggeris, dijeling-dikerlingnya dikata mengagungkan penjajah. sengal. dangkal sungguh otak mereka. itu hanya pandangan segelintir yg skeptikal dan fanatik. mungkin mereka ini trauma atau mangsa dera minda. mereka menilai apa yg mereka lihat, membuat andaian yg terulang semata-mata utk memuaskan ati sendiri tanpa mengizinkan tertuduh membela diri. terlalu berasid (amelase) kata-kata ini...maka tak mustahil ramai yg senang memerhati hingga terus berdiam diri.

apabila kita merokok dilabelkan jahat dan “bitchy”. anggapan jenis apakah ini? adilkah? tanggapan utk memomokkan otak kiri agar tercetus impuls otak kanan menafsir mudah…itu hanya segelintir jasad dan yg pastinya bukan saya, dan mungkin kamu juga.

adakah mereka yg bertandang ke “clubbin” itu jahat? mestikah mereka minum arak dan merokok di situ? bagaimana pula dgn mamak stall? tidakkah merokok di situ juga kelihatan jahat? bagaimana pula dgn teh tarik addicted (pencinta teh tarik katanya) yg melahu di meja mamak tanpa silu terlupa isteri anak, sejam dua bersembang tanpa tergerak sudu dan garfu apatah lagi menjamah. bukankah tujuan mereka juga sama, melapangkan dada dan minda utk bertemu rerakan. apakah itu jahat pada mereka? i always go by the saying “say what you mean, and mean what you say”.

saya bukan hendak membela hati mereka yg dihina, tapi ini ruang udara yg dikongsi bersama dan mereka juga bukan lahir dari plasenta emak kita. wajarkah sama prasaan ini?

jamban duduk ni terlalu selesa atau terlalu berhantu sehingga membuat saya buntu utk terus berfikir. ada kalanya banyak idea tercurah bersama hasil flush di mangkuk tandas...menyimbah hasil sisa semalam dan mungkin juga tadi. setidak-tidaknya teknologi ini masih boleh diterima pakai golongan mereka yg melabelkan dirinya sudah bertamadun.

i keep searching for my name.

2 comments:

  1. fuh...ayat kau nie cham...boleh buat lagu nie..huhu..aku ni masa ting 1 je hisap rokok...lepas kantoi ngan cikgu disiplin terus berenti sampai sekarang...

    ReplyDelete
  2. boboiz nak autograph tak...mentor dgn protege, wakakaka

    ReplyDelete