Friday, December 4, 2009

uda & dara


“setiap manusia itu fakir”

dia jodoh yang pernah ditakdirkan…aku tolak. makan suap-suap label jenama tempatan kawan keprihatinan cinta monyet itu. ketika aku lemas, hanya dia bayangan yang tinggal. kenapa dia? hebatkah? masih??? masih basah pipi mengekang kelopak…waktu tu lepas seminggu raya dua tahun sudah; tanpa izinnya aku tetap pergi. digagahi hasrat mengukir harap pada yang entah, pada yang tidak, pada yang entah tidak sudah padanya.

“mak, kalo kita cari uda mak izinkan?”
“kenapa awak nak cari dia, sekarang???”

[dalam maksudnya, setelah kau tinggalkan bertahun tanpa endah? membuka dan mengunci sekaligus persoalan getus ati aku tentang prasaan yang sejak seminggu mula berbunga dan putiknya sudah lama aku kembangkan]

“mungkin uda dah kawin…anak pun mungkin dah ramai”

[kau tak faham lagi? ini amaran. dah sediakah? berhadapan bala apa jugak kemungkinan bakal dihadap? bariskan kata ati, tegar]

“orang cuma nak jumpa dia, tanya kabo…cukuplah”

sebakul epal merah “ingkar” gilapan semalam tersusun elok bersama sampul duit dikirim bertukar tangan bakul rotan. empat puloh minit empat puloh saat detik. pwoooorrrh...berlalu.

“uda nak kawin ujung tahun ni; uda tak cakap kamu..?”

[infiniti : remoook]

uda, kita tau kita banyak sakitkan ati awak. kita nak mintak maaf; tinggalkan awak tanpa benarkan pembuktian cinta itu hakiki (bukan analog bukti pembelian atau piala pameran). sebabnya kita tak pikirkan sesape lagi dalam ati; kontang. mungkin kita salah...yang terjadi tak mungkin kembali. selalu meninggikan mu.

aku manusia lemah
selalu terjatuh
berbeda aku darimu
kau berdiri teguh
aku serba tiada
aku kekurangan
dan bila kau tiba
aku hilang dari kewujudan
sempurnanya sifatmu
tulusnya hatimu,
jujurnya niatmu,
tingginya kesabaranmu
lepaskanlah diriku
kerna aku tak mampu
tuk menanggung
sebuah cinta sempurna…darimu
bukan aku tak pernah
mengerti dirimu
ku sanjung setiap kata
cinta kau berikan aku
hilangkan rasa itu
akhirkan semua
dan bila kau sedar
aku hilang dari kewujudan

nota: batu sungai merah jambu : senja nan merah : engkau ex5

No comments:

Post a Comment