Monday, November 16, 2009

AKU dan B!NTANG

“bunga bukan sekuntum dan kumbang bukan sekor”

bila dipikir-pikir macam tak percaya...saya pernah normal; pernah “menjadi” normal menjalani kehidupan ni walaupun kerap bertindak paranormal, poyo-lah. orang kata saya sekarang dah semakin gila, dirasuk antu tetek. mungkin juga antu kum-kum dah tak bisa mengeletek menakutkan saya yang kononnya kembali normal. normal perlu sakit dan menyakiti. bila ati sakit digigit, dihimpit even dikokang barulah normal kata nyeeeeer.

pernah korang tengok saya pakai underwear sebelah luor macam superman? or naik basikal pakai helmet melilau ke hulu hilir? ada?!? adoooorrr? hanya ahli sufi yang menggelarkan diri mereka “extra ordinary” je eksen membabi buta pikir dirinya maha-excellent. maka, suka suki diaorg keluarkan fatwa mengatakan saya pelik lagi memelikan = najiz mughallazah gamaknya. saya bukan pemuja syair khurafat tu wokey. bahasa tubuh diaorg je dah menceritakan segalanya. setidak-tidaknya saya tak pandai berpeluk tubuh walaupun sering tewas untuk bersetubuh. adoooiiiyyaaai ~ ouch*

tak sampai seminggu kiriman doa ke tanah suci dilafaz terlempias. makbul sudah? atau kebetulan? pertamanya meringan mulot “bermain lidah” (sound like having sex huh?) menyusun doa ringkas minta diketemukan jodoh (haaaaiihh ko dah giler? sape suruh memandai sangat?). perasaan ni jarang sekali datang. tapi bila ia datang saya sangat komited menghadapinya. korang paham apa itu komited? kemampuan untuk menjadi badang, menjadi popeye, menjadi superhero yang korang rasakan ensem + teror + bitchy = [etc] bleh dipuja dan gambarnya korang tampal kat dinding menjadi teman tidur or stock gegeli berahi kat tandas huhuhu (tu defenisi yang baru saya cipta dan takde kait mengait dalam mana-mana chapter oxford or dewan bahasa, waklu!).

bukan mudah nak jadi “carta hati” setiap orang (lain la kalo nak jadi carta bar ke? or carta pai kaaaaan?) walaaaweee. zaman university dulu, kitaorg selalu je kutuk bebudak pompuan chantek yang kebanyakannya otak senteng-singkat-mangkuk tingkat barulah lump sum [pakej]. no brains!!! tapi tu dulu. masa pompuan gedik tengah bermaharajalela; wabak.

“en. cham, lama tak nampak u...?”
“uooool’s where r’u dear? sambung study ke?”
“wah, makin tembam sekarang, berbadan dua ke?”

tu sample-sample asas keberangkalian teori x+y=z. bila saya duduk di kerusi rotan ni...jauh saya menungkan, berjaya jugak saya bersembunyi membina koloni. menjadi orang normal yang biasa bukan mudah. hidup tidak for-fu-lar jugak bukan indah. “tu je masalah ko cham…?” setidak-tidaknya ada ati yang tak terluka kedua kalinya. two thumbs up and seeeeemmmpoi. mengheret perbincangan sebulan lepas di ruang tamu kusam tanpa lampu kalimantang membina persoalan di kaca tv.

satriawara: are you serious nak donate your organ abg cham?
kita: ha ah. i dah tanya my doctor and call all my click to get info.
satriawara: abg cham dah bincang dgn famili ke? diaorg setuju?
kita: nope...but ni keputusan i (still blinkin’).
sirap limau: tak sakit ke kalo derma organ?
kita: dah mati nanti...mana nak rasa sakitkan..?

[gulp**]

satu yang selalu saya fikir dalam kepala otak ni, sesuatu yang kita sayang tak semestinya berada depan mata...tapi ia berada di antara kotak ati dan ruang minda. “adakala kita tidak mampu melihat sesuatu itu dengan jelas walaupun berada di depan mata kita sendiri” kegembiraan or tangisan??? bukan ke kedua-duanya harus dikongsi sama?

“tapi kalo kita derma ati, ati akan tumbuh balik kan?” hahaha :D





* support organ donation

No comments:

Post a Comment