Thursday, September 10, 2009

p.e.r.a.n.g

“aku” saksi peperangan yang juga mangsa perang seperti engkau. dosakah aku menjadi tuan yang sedang engkau juga tuan? ramadhan ini ada badar, ada darah, ada tangis dan gelak hiba. menahan nafsu itu perang jiwa dan menahan jiwa itu “perang-ai”.

aku takde perjanjian darah; kerana aku pikir engkau kawan yang lebih beso dari kelingking hujung jari kaki aku. engkau juga bijak atau sengaja pekak?

bila kau suka...kau puji, bila kau benci...kau keji. aku badut atau engkau badut??? bahan gelak ketawa hanjing kekawan yang “peng-or” itu!!! semudah baris kata maaf yang semakin muak. melahap terbelahak jijik menelan kata-kata tak berhujung pangkal.

jika aku adalah engkau dan adakah engkau menjadi aku? apa rasanya??? bagai melepas hanjing yang tersepit...

3 comments:

  1. sam, perang lanun dalam pirates of the caribbean pun lagi seronok ditonton. drama sangat...

    ReplyDelete
  2. anon, i yg tak cukup baik atau kebaikan jenis apa lagi yg memuaskan ati diaorg? benci diletakkan dlm keadaan camni... :-(

    ReplyDelete
  3. manusia tak pernah puas. mungkin dah masuk dalam perut bumi baru dirasakan puas tak puas.

    ReplyDelete