Saturday, January 17, 2009

FORE PLAY

orang berminda sempit membicarakan tentang orang lain, orang berminda sederhana membicarakan tentang peristiwa, orang berminda luas membicarakan tentang idea, tetapi orang yang bijaksana berbicara seorang diri.

refresh my breakfast with my newest boss early this morning make me smile. and kiriman e-mail yang siap di print by sirap limau membuatkan semua orang memperkatakan halal haram produk jualan, hasil ke israel. cukup berkira nampaknya? kesibukan pagi memaksa saya googling internet untuk point tambahan. singgah di fid’s blog and clicked on the dina zaman (i am muslim).

“ni semua salah cham la…” rintih sirap limau.
“ala, kalo nak kira halal haram banyak sangat; nanti minum air suam je akhirnya” balas saya sambil berlalu.

yelah manakan tidak, semua produk yang dilabelkan boikot tu bertaraf international. takan kita tak pakai plak? paling tidak ianya telah dinamakan ”buatan malaysia”. silap-silap dah terpacking sebagai bantuan ke gaza. ish, bukankah semua kebaikan tu bemula dengan niat? kenapa terlalu fanatik begitu sekali?

“pemerintahan islam bukan berasaskan kefahaman kedaerahan yang sempit atau chauvinisme yang menyempitkan dirinya dengan batasan kaum, puak atau kelompoknya sahaja tetapi berteraskan konsep islam iaitu meluas dan bercambah sehingga boleh menjadi bentuk negara yang universal merangkumi pelbagai keturunan dan pegangan agama” by abdul ghani osman (pangkat itu pemberian orang, nama juga disebut tuhan dimahsyar nanti). pendekatan yang sederhana dan menyeimbangkan di antara idealisme dan realiti.

sejak saya tidak berkhidmat bersama teraju shahril yang busy dikementeriannya menyebabkan saya lebih senang lepak di rumah membaca. aktiviti sosial saya juga sedikit kurang berbanding dulu, tidak kerap ke clubbing, no party with “click istana”, no more gym and else-lah. apa yang buat saya tidak meneruskan kerja setiausaha biro di sana hanya saya saja yang tahu. bagi saya, umno itu untuk orang melayu dan bukan untuk parti semata-mata. kekalutan minda bangsa melayu telah tidak langsung menyongsong kemelayuan bangsa diperok-tercerok-terabai. lebih mutlak apabila dengan sewenang-wenangnya menjadikan bangsa dan agama sebagai agenda perbahasan pentas politik. bukankah pas itu melayu? pkr itu melayu? bebas juga melayu? dan “roket” juga dikira melayu apabila dipotong anunya itu. abistu kenapa bangsa melayu masih lagi terabai? mestikah islam itu melayu?

nak cari melayu ke nak cari islam?

nukilan sajak oleh arwahyarham ayahanda usman awang ”melayu itu” seharusnya dijadikan perangsang dalam mencari jatidiri melayu itu sendiri. adakah dengan hanya menyuap nasi menggunakan tangan, duduk bersimpuh atau bercakap dengan loghat melayu sudah cukup untuk dikatakan melayu?

tersentuh saya dengan tulisan dina zaman;

”then dogs. you can keep them as watchdogs but not as pets, and you can touch them, but only when they are dry. and why is that? dogs are dirty. what about cats? cats lick their behinds, don’t they. and if alcohol is sinful, what about alcohol in medication and perfume? what’s the difference?”

buat saya terus berfikir.....puzzles me?

“if you can’t have pre-marital sex, then what about masturbation? which is better, solo sex or real sex? the former is not encouraged as it has been said that it is the devil that performs the deed, and make you go blind, while the latter is no-no, you will go to hell, but in this day an age when marriage is no longer such attractive option, and you know you can’t have pre-marital sex, what on earth are you to do?”

belum pun sempat saya merungkai persoalan melayu atau islam, nota ringkas dari bos membuat saya terus berhenti googling. bos i memang hebat dan kekadang “maha hebat” dalam memberikan tugasan on last minute. bayangkan aje naskah setebal 150 pages mahu diringkaskan sebanyak 5 helai dalam masa 30 minit...ayo...gigihkan? jam dah pukul 4.30 petang dan segalanya mahu segera sebelum my bos berangkat ke jepun.

“tidak akan mencapai kemenangan kaum yang menyandarkan urusan (kepimpinan) kepada kaum wanita” ~ al-nisa : 34

so kaum lelaki yang semakin pupus ni tak terasa tercabar ke? tunjukkan la kelelakian awak!!! hahahaha bukankan surah itu datang dari islam? dan bos saya hanya wanita melayu yang cekal orangnya.

that’s not so bad, isn’t it?

No comments:

Post a Comment